NIEUW!! kantenbeoordeling

28 augustus 2014 15:18:08 CEST

Espresso 4 You is aangemeld bij review site Reviewspot.nl. U kunt op Reviewspot reviews en ons beoordelingen & ervaringen met Espresso 4 You lezen en delen.

Read More
Gepost in Nieuws door Team Espresso 4 You

kleur- en knutselboek "Kind en Ziekenhuis"

15 juli 2012 13:39:46 CEST

Wij zijn sponsor van het kleur- en knutselboek "Kind en Ziekenhuis"



Zieke kinderen die langdurig in het ziekenhuis liggen, vinden het altijd fijn om iets extra's te ontvangen, iets wat de dagelijkse sleur en narigheid doorbreekt, waar ze blij van worden, wat even afleiding geeft. Een kleur- en knutselboek, een knuffel, een videoband, cadeautjes met Sinterklaas....

MMP BV verzorgt dit, sinds 1994, voor duizenden zieke kinderen in Nederland door middel van het kleur- en knutselboek "Kind en Ziekenhuis" .

We doen dat in samenwerking met een aantal ideële doelen. Op dit moment werken wij samen met:

* Astma Fonds
* Stichting Opkikker
* Hartstichting
* Jantje Beton
* Stichting Kind en Ziekenhuis

 

 

Meer informatie op http://www.mmpbv.nl/

 

 

Gepost in Nieuws door Espresso 4 You

Prijs lekkerste koffie opgedragen aan vader

19 juli 2011 00:16:18 CEST

Jelly

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







Foto Ted Walker

VEENENDAAL - IJssalon Jelly Gelati won onlangs de prijs voor het lekkerste kopje koffie van Veenendaal. Jelly Tjoelker is de trotse eigenaresse van de salon, die zij zonder de steun van haar vader waarschijnlijk niet was begonnen. Hoewel de koffie eigenlijk slechts een bijproduct is, is Tjoelker erg blij met de prijs.

door Bianca Damink

,,Ik kreeg een mailtje met de vraag of wij mee wilden doen aan de wedstrijd voor het lekkerste kopje koffie van Veenendaal. Het leek me erg leuk, maar eigenlijk deed ik meer mee voor de fun. Toen zag ik in de krant staan dat Jelly Gelati bij de laatste zes kandidaten zat. Dat vond ik al erg mooi meegenomen. Daarna heb ik een tijdje niets meer gehoord maar ineens kreeg ik het bericht dat we hadden gewonnen. Ik moest het goede nieuws toen nog twee weken stilhouden, dat was best moeilijk.''


Prijs voor vader
,,De koffie is eigenlijk maar een bijproduct voor de ijssalon. Het draait in eerste instantie allemaal om het ijs. Maar dat neemt niet weg dat ik erg trots ben op de prijs, die ik dan ook wil opdragen aan mijn vader. Hij ligt momenteel in het ziekenhuis, hij is geopereerd aan longkanker. Hij is altijd gek met de klanten en de jongens die hier werken.''

Jelly Gelati draait dit jaar haar derde seizoen. Vooral met mooi weer komt menig Veenendaler langs voor een verfrissend ijsje, maar ook vinden bezoekers steeds vaker hun weg naar het kopje koffie. ,,We hebben echte Italiaanse Bristot koffie'', vertelt Tjoelker. ,,Dit merk is in Italië al erg groot, maar in Nederland is het nog niet zo bekend. De Italianen zijn erg trots op de prijs die wij hier gewonnen hebben.''

Tjoelker heeft niet altijd de droom gehad een eigen ijssalon te runnen. Haar vader, een echte horecaman, zag zijn dochter echter wel in een mooie Italiaanse ijszaak staan. Hij ging op zoek naar een pand en vond een mooie plek in het centrum van Veenendaal. ,,Omdat het mijn vader leuk leek om een ijssalon te hebben, ben ik naar de Vakschool in Wageningen gegaan om te kijken of het vak iets voor mij was. Ik heb daar geen ijs leren maken, maar ik leerde wel hoe ik een zaak als deze moest runnen. Het leek me ontzettend leuk dus ik heb mijn oude baan opgezegd en ben de ijssalon begonnen.''


Pedicurediploma
Hoewel Tjoelker inmiddels al een aantal jaar met hart en ziel in de ijssalon werkt, was ze dus niet altijd werkzaam in de keuken. ,,Ik heb een pedicurediploma en heb zodoende een tijd als pedicure gewerkt. Ook verzorg ik de boekhouding voor de andere zaak van mijn ouders en ik was hiervoor bedrijfsleidster. Ik heb dus al van alles gedaan. Maar ik houd erg van zoete dingen en chocolade, dus hier ben ik echt op mijn plek. Ook ben ik echt een bezig bijtje, het drukke werk in de keuken van de ijssalon is daarom op mijn lijf geschreven.''

Nu de ijssalon de naam heeft dat zij het lekkerste kopje koffie van heel Veenendaal schenkt, is de koffiemachine meer in gebruik dan voorheen. Tjoelker: ,,De zaterdag na de bekendmaking van de winnaar was het hier een gekkenhuis. Het zag zwart van de mensen die in de rij stonden voor een kop koffie. Ook met wat slechter weer verkopen we inmiddels meer koffie dan ijs.'' 

 

Bron: www.veenendaalsekrant.nl

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Onze klant IJssalon Jelly Gelati wint met de Bristot Speciale koffie de koffietrofee 2011. 

Op donderdag 30 juni reikte de burgemeester van Veenendaal de prijs voor het lekkerste kopje koffie van Veenendaal uit aan Jelly Tjoelker, eigenaar van ijssalon Jelly Gelati. Deze onderneming in de binnenstad werd door een jury van regionale journalisten unaniem als winnaar van de koffietest aangewezen. Daarmee voegt de ijssalon zich naast De Heeren van van XVII in de eregalerij van Koffietrofee winnaars. De koffie van Bakkerij Klok verdiende een eervolle vermelding.
 
Juryrapport
Juryvoorzitter Heleen van der Maas las uit het juryrapport voor: “Bij Jelly Gelati worden de gasten niet alleen welkom geheten in de ‘wereld van het Italiaanse schepijs’, maar de koffie is er van een constant niveau met een even constante score tot gevolg. De juryleden die Jelly Gelati hebben bezocht gaven hoge cijfers voor zowel van de kwaliteit van de koffie als de presentatie, het gastheerschap en de snelle service, zelfs op piekmomenten.” Zoals jurysecretaris Gerard van Wijk opmerkte: “het is al met al verrassend omdat je in eerste instantie in een ijssalon binnenkomt en niet in een koffiespeciaalzaak”.
 
Eervolle vermelding
Een eervolle vermelding geeft de jury aan Bakkerij Klok, gevestigd op Scheepjeshof 100. Juryvoorzitter Van der Maas kon het niet nalaten op te merken: “ook in dit geval vinden de juryleden het verrassend omdat het, evenals bij Jelly Gelati, om een zaak gaat voor wie koffie een bijproduct is. De jury wil dat als overdenking meegeven voor de andere bedrijven die meedongen naar de titel ‘beste kopje koffie van Veenendaal 2011’.”
 
Eregalerij
In 2010 won koffie- en theeschenkerij ‘De Heeren van XVII’ uit de Zandstraat de eerste Koperen Koffieketel van Veenendaal. Tot en met 2012 staan zij daarom in de Koffietrofee Eregalerij, nu met Jelly Gelati naast zich. Jelly Tjoelker droeg de prijs op aan haar vader, die aan de wieg stond van de ijssalon maar door gezondheidsproblemen niet bij de uitreiking aanwezig kon zijn.
 
Benchmark voor Beste Binnenstad
De beoordelingen van alle proeverijen zijn verzameld door Promotie Veenendaal. De deelnemende bedrijven krijgen de komende week allemaal een individueel overzicht van scores en opmerkingen van de juryleden. Daarnaast zien ze ook hoe de winnaar scoorde en wat de gemiddelde scores waren. Zo hebben ze vergelijkingsmateriaal en suggesties om het volgende jaar de prijs te winnen. Dit bevordert het algemene kwaliteitsniveau en draagt bij aan het realiseren van de ambitie van Veenendaal om in 2013 Beste Binnenstad van Nederland te worden. 

 

Bron: www.tourpress.nl

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Onze klant IJssalon Jelly Gelati is met de Bristot Speciale koffie één van de laatste acht geselecteerde kandidaten voor de koffietrofee 2011. 

Nog acht kandidaten voor Koffietrofee Veenendaal
VEENENDAAL - De voorselectie voor het beste kopje koffie van Veenendaal is vorige week afgerond. De beste acht koffieschenkers van Veenendaal gaan nu door naar de finale. Hiervoor is een jury van journalisten uit de regio samengesteld. De jury gaat de komende twee maanden de winnaar van de Koffietrofee 2011 selecteren. De verkiezing wordt gehouden door Promotie Veenendaal in samenwerking met Bureau Binnenstad en stichting Horeca Veenendaal. Vorig jaar won De Heeren van XVII.

Uit de grote groep van deelnemers aan de verkiezing zijn de volgende bedrijven uit Veenendaal geselecteerd voor de finale: Brasserie Souplesse, De Bonnefooi, Lunchroom 0318, Restaurant Zeldzaam, Roberts Pub, Jelly Gelati, Klok's Bakkerij en Matchpoint Horeca (bij tennisvereniging Spitsbergen). Zij strijden met elkaar voor de prestigieuze Koffietrofee, die vorig jaar nog werd gewonnen door koffie- en theespecialist De Heeren van XVII. In juni wordt duidelijk wie naast dit bedrijf in de eregalerij wordt opgenomen.

Jury
De finalisten krijgen allemaal minstens tweemaal een anoniem jurylid op bezoek. De juryleden zijn allemaal persvertegenwoordigers uit Veenendaal en de regio. Annette Wijnen is bestuurslid bij Promotie Veenendaal en Platform Binnenstad en blij met de uniek jurysamenstelling: ,,Ze hebben voldoende ervaring met koffiedrinken en zijn niet bang om hun mening te geven.'' De deelnemende bedrijven krijgen na afloop allemaal een individueel overzicht van scores en opmerkingen van de juryleden. Daarnaast zien ze ook hoe de winnaar scoorde en wat de gemiddelde scores waren.

Koffietrofee
De Koffietrofee wordt jaarlijks uitgeloofd aan die horeca instelling, die het beste kopje koffie van Veenendaal schenkt. Hierbij wordt gelet op onder meer smaak, presentatie en prijs-kwaliteit verhouding. Annette Wijnen: ,,Met de Koffietrofee laat Veenendaal zien, een gastvrije en gezellige stad te zijn voor bewoners en bezoekers.'' De prijs zal eind juni worden uitgereikt in de winnende horecagelegenheid.

Bron: http://www.veenendaalsekrant.nl

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Koffie hoogste prijs in 30 jaar

3 mei 2011 12:04:09 CEST

‘Koffie wordt luxeproduct’: hoogste prijs in 30 jaar


Koffie is het belangrijkste handelsproduct ter wereld, op olie na. In tachtig landen leven 25 miljoen boeren van de opbrengst van hun koffieoogst.

Koffieprijs blijft stijgen

“De prijs voor koffie zal alleen maar verder stijgen, waardoor koffie een luxeproduct dreigt te worden“, schrijft het Nederlands Dagblad.

Oorzaken van dure koffie?

  1. De vraag naar koffie stijgt. Koffie wordt steeds populairder bij inwoners van de koffie producerende landen, waardoor het aanbod krimpt.
  2. Tegenvallende oogsten. Colombia, een van de belangrijkste koffieproducerende landen, vervangt oude koffiestruiken door nieuwe. Een nieuwe plant levert echter pas na drie tot vijf jaar een goede oogst. Het duurt dus nog een paar jaar voor de productie in dat land weer op peil is.



Bron: www.beurs.com

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Prijs koffie stijgt mogelijk met 40%

3 mei 2011 09:48:37 CEST

 

Prijs koffie stijgt mogelijk met 40%

AMSTERDAM -  De prijs van koffiebonen zou dit jaar zomaar eens met 40% kunnen stijgen. Vorst bedreigd namelijk Brazilië, het land met de meeste koffieplantages ter wereld.

Dat meldt Bloomberg. De Amerikaanse koffieleveranciers Kraft en Smucker's hebben hun prijzen al verhoogd, aldus het persbureau.

De hogere kans op vorst hangt samen met het meteorologische fenomeen 'La Nina', een koude waterstroom in de Stille Oceaan voor de kust van Zuid-Amerika. In 1994 tastte de kou al 35% van de Braziliaanse gewassen aan, en dat leidde tot een prijsstijging met 39% dat jaar.

De prijzen van koffiebonen zijn al opgelopen dit jaar, op basis van de verwachting dat de vraag groter zal zijn dan de productie.

 

Bron: de Telegraaf

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Caffe Gourmet

4 maart 2011 23:57:38 CET

Nieuw in ons assortiment Caffè Gourmet

Het Italiaanse merk Caffe Gourmet is een kleine en exclusieve koffieroosterij uit Imola.  Een Italiaanse koffie voor fijnproevers uit een streek die bekend staat om zijn gastronomie. Tobia Asioli, de eigenaar, selecteert alleen de beste Arabica- en Robusta koffiebonen om zijn blends en Single Regions te maken. Nagenoeg alle brandingen zijn verkrijgbaar in 250 grams blikjes, zo kunt u uw eigen branding zoeken zonder dat u kilo zakken hoeft aan te schaffen.

La Torrefazione Caffè Gourmet is een hele kleine koffiebranderij uit Imola, een stad die bekend is vanwege zijn racecircuit en de keramiek industrie.
Imola ligt in de streek Emilia-Romagna. Deze regio wordt in Italië  geroemd vanwege de voortreffelijke keuken, volgens sommige experts de rijkste keuken van Italië.

Tien jaar geleden werd aan de oprichter van Caffe Gourmet gevraagd of hij zich wilde vestigen in Imola  om een roosterij op te richten die paste in dit gebied van fijnproevers.
De naam Caffè Gourmet, een verwijzing naar de gastronomie, was snel geboren. De afgelopen 10 jaar kon je deze koffie alleen in Imola en omstreken drinken, een goed bewaard geheim dus.

Klik hier voor de koffie van Gourmet

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Koers arabica-koffie

13 januari 2011 17:42:55 CET

Koers arabica-koffie op hoogste niveau in dertien jaar

Read More
Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Gelukkig Nieuwjaar

1 januari 2011 13:34:13 CET

 

De beste wensen

 

Read More
Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Koffie kerstrecept

23 december 2010 13:39:00 CET

Koffie-dessert-tip voor de feestdagen: Affogato Mocha

Neem 1 bolletje chocolade of roomijs, sprenkel daar wat chocoladesnippers overheen, giet daar vervolgens 1 shot hete espresso (40 ml) en 1 shot rum (30 ml) overheen, direct serveren.

 

Affogato Mocha

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Hausbrandt koffie

22 december 2010 00:14:50 CET

Nieuw in ons assortiment: Hausbrandt koffie uit Trieste

Ondanks dat de naam Duits aandoet is Hausbrandt een échte Italiaanse branderij gevestigd in Trieste. In 1892 richtte Hermann Hausbrandt dit bedrijf op, dat zich momenteel één van de oudste koffieroosterijen van het land mag noemen.

De missie van Hausbrandt luidt vrij vertaald "achter elk smakelijk kopje koffie schuilt het verhaal van passie en kwaliteit". Ondanks dat Caffè Hausbrandt één van de grotere koffiebranderijen in Italie is en wereldwijd meer dan 4000 ton gebrande koffie per jaar verkoopt, houdt men zich strikt aan deze missie.

Er is bijzonder veel aandacht voor oude tradities, getuige de Gourmet espresso. Daarnaast heeft men in hetzelfde bedrijf uiterst moderne en gecontroleerde processen. De combinatie van tradities, modernisering en kwaliteitsbewaking maken van Hausbrandt een klasse apart.

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Caffé New York

5 december 2010 10:12:09 CET

Nieuw in ons assortiment: Caffé New York

Begin jaren dertig kwamen er steeds meer mensen na hun bezoek aan de Montecatini Terme genieten van de koffie die in de nabijgelegen bar "New York" werd geschonken.

Deze bron is een van de belangrijkste thermaalbadplaatsen van Europa, het water zou vooral een heilzame werking hebben op de lever en het spijsverteringsstelsel. De koffie van Signor Ugo Incerpi, de eigenaar van het café, werd binnen afzienbare tijd een begrip in de regio en al snel kwamen mensen van heinde en ver niet meer alleen voor de heilzame werking van de bron.

De schoonzoon van Incerpi, Oscar Onori, breidde de activiteiten van Caffé New York uit in de vijf -en zestiger jaren. Hun koffie werd steeds meer geschonken in koffiebarren en café's in Toscane.

Tot op de dag van vandaag heeft Caffé New York de zelfde passie en exclusiviteit als in het begin.

Een echte koffie voor uw koffiemoment, sluit uw ogen en bedenk dat deze smaak ooit 70 jaar geleden begon met thuisgebrande koffie in een bar in Toscane.

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Dilmah thee

4 december 2010 20:28:29 CET

Dilmah, ‘terug naar echte thee’

Thee van Dilmah is bijzonder vanwege haar achtergrond, haar ethiek én natuurlijk de unieke smaak. Dilmah is exclusief afkomstig uit het thuisland van de Ceylonthee: Sri Lanka. Dilmah is thee zoals thee bedoeld is: met zorg geplukt, vers verpakt op de plantage en onvermengd met andere soorten. Proef zelf het verschil!

Dilmah staat voor 100% pure Ceylonthee van de hoogste kwaliteit. Dat betekent vers verpakt en onvermengd. Een thee voor echte theeliefhebbers, met liefde geproduceerd door experts. ’Dit is geen gewone thee’ luidt het motto van Dilmah. En dat is ook zo. Dilmah thee is zo puur en verfijnd. Dat moet je proeven, ruiken, voelen, ervaren.
Altijd onvermengd 

Zuiverheid en eerlijkheid staan bij Dilmah hoog in het vaandel. De echte theekenner heeft al snel door dat het hier om kwaliteit en echtheid gaat. Vermengde thee is goedkoper maar van mindere kwaliteit. Dilmah biedt uitsluitend pure, onvermengde theeën.

Dilmah onderscheidt drie soorten van theeproductie:

  • ’single origin’: thee afkomstig uit één land (Sri Lanka).
  • ’single region’: thee afkomstig uit één enkele streek.
  • ’single estate’: thee afkomstig van één enkele plantage.

Net zoals bij wijn heeft de plaats waar de theeplant groeit invloed op de smaak. Hoe sterker die plaats is geconcentreerd – zoals bijvoorbeeld bij ‘single estate’ – hoe karakteristieker de smaak. Bij gemengde thee (vaak afkomstig uit meer dan tien verschillende landen) gaat die karakteristieke smaak volledig verloren. Dilmah ziet erop toe dat al haar thee in ieder geval ‘single origin’ is, afkomstig uit hetzelfde land.

Maatschappelijk verantwoorde thee
Dilmah streeft naar eerlijkheid in de theehandel en laat ook de medewerkers en hun familie profiteren van het succes. Via de speciaal opgerichte MJF Foundation wordt een groot deel van de winst van het bedrijf geïnvesteerd in projecten voor het welzijn van de Sri Lankese bevolking. Zoals het verbeteren van scholen en ziekenhuizen en de ondersteuning van minder bedeelde vrouwen, weeskinderen en vissersfamilies (zie www.mjffoundation.org).

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Brao Caffé

4 november 2010 23:26:47 CET

Nieuwe in ons assortiment Brao Caffe, Mrs. Rose en Mokamo
De Brao Caffé espressobonen hebben allemaal een bijzonder laag cafeïnegehalte, variërend van 1,39% tot 1,50%. De smaak gaat van mild naar sterk, een prachtige productlijn.

 


Read More
Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Italianen zweren bij espresso

15 oktober 2010 08:04:47 CEST

Italianen zweren bij espresso. Maar ook bij ons vallen steeds meer koffieliefhebbers voor het typische aroma van het kleine kopje koffie. Maar op welke punten moet je zoal letten wanneer je overweegt een espressoapparaat aan te kopen?

Read More
Gepost in Nieuws door Espresso 4 you

Hoe maakt u een perfecte espresso?

15 oktober 2010 07:57:46 CEST

Voor een goede espresso zijn eigenlijk drie punten van belang: de machine, de koffie en uw eigen vaardigheid.
In een espresso-apparaat wordt heet water onder hoge druk door de gemalen koffie geperst. Hierdoor krijgt de espresso zijn karakteristieke, aromatische smaak. De combinatie van de druk die de machine opbouwt en de tegendruk die de espresso maling geeft, zorgt voor een perfecte espresso. Deze kunt u herkennen aan de mooie dikke goudbruine crèmelaag. De doorlooptijd van een perfect kopje espresso is ongeveer 20 tot 30 seconden.
Als het langer duurt is de maling van de koffie waarschijnlijk te fijn of te hard aangedrukt, duurt het korter dan is de maling te grof of niet goed aangedrukt. In beide gevallen is de koffie niet van die kwaliteit die u er van verwacht.

Gepost in Nieuws door Espresso 4 you